“He après més coses en 5 dies que en tot un any” (participant resident a Catalunya)
“No m’enrecordo de la darrera vegada que havia estat tant feliç” (participant resident a Grècia)
“Mai fins ara havia sentit aquesta sensació d’haver pres la decisió correcta per la meva vida: venir aquí” (participant resident a Catalunya).
“He participat en molts projectes Erasmus + però en cap que s’assembli a aquest” (participant resident a Grècia).
Del 25 al 31 de març ha tingut lloc a Vilanova i la Geltrú (Barcelona) el taller internacional ‘Fine Arts for FINE Learning’, activitat que podem qualificar de sorprenent i d’èxit rotund, gràcies a les contribucions de tot el grup, participants i organitzadors, així com a l’ actitud de cura pels/per les altres persones.
Gràcies a la dotzena de propostes d’activitat, recollides en la fase de preparació, el programa va ser el resultat genuí de les idees dels 5 grups, que van iniciar el seu viatge fins a Vilanova ignorants de que estaven a punt de participar i crear conjuntament quelcom que podem titllar d’espectacle formatiu.
Els 5 grups, formats per joves amb inquietuds artístiques i socials, de més de 10 nacionalitats (Itàlia, Hongria, Grècia, Portugal, Catalunya, Bòsnia, Senegal, Alemanya, França, Polònia) compartien un interès comú: desenvolupar les seves capacitats com educadors, formadors i talleristes, fent servir les belles arts com a principal eina de treball.
Joves adults amb el coratge i la curiositat per descobrir nous mètodes a la mateixa vegada que els experimentaven en primera persona.
Al llarg de només 5 dies, comptant el dia de visita a Barcelona, hem realitzat jocs, exercicis, tallers i presentacions, per reflexionar sobre el poder combinat de la formació no reglada i de les belles arts, i per experimentar com la il·lustració, la dansa o la interpretació, poden ajudar-nos a millorar com a persones i com a professionals.
L’objectiu de l’activitat ha estat donar a conèixer el concepte de ‘FINE Learning’, aplicat no a les arts sinó als processos de formació i per elaborar un nou mètode pedagògic que ha d’ajudar a moltes persones a fer servir les belles arts per realitzar accions educatives FINE: significatives i amb impacte en qui participa. El concepte gira al voltant d’una comprensió de les belles arts com a font de competències privilegiada, que hem posat en pràctica fixant-nos en els 4 elements que el defineixen, triat per la seva capacitat d’apoderament. ‘FINE’ és un acrònim que es refereix als processos d’aprenentatge ‘enfocats’ (Focused), que milloren habilitats i actituds específiques, enteses i conegudes per qui està formant-se; ‘inclusius’ (Inclusive), on totes les persones poden participar en igualtat de condicions; ‘nutritius’ (Nurturing), perquè alimenten l’ànima i el cos, així com ‘compromesos’ (Engaging) perquè es fonamenten en la participació, el treball en equip i són el reflex d’un compromís per la millora de la comunitat.
Les 5 entitats sòcies del projecte volem difondre aquest concepte entre totes aquelles persones i entitats de joves que realitzen programes de formació, així com entre totes aquelles escoles d’art que volen incorporar noves metodologies per adaptar-se a les situacions personals de les persones joves que volen desenvolupar els seus talents artístics i ser més resilents en un context com prou difícil, volàtil i incert com l’actual.
Si fem cas als comentaris, reflexions i avaluacions del grup, l’experiència ha estat molt positiva per a tothom, incloent a aquelles persones que no es comuniquen bé en anglès, que mai no havien participat en una activitat similar (prop de la meitat del grup) o bé que, pel motiu que sigui, tenen necessitats especials que dificulten la seva participació en accions educatives similars que tenen lloc amb el suport dels programes d’acció comunitària.
Gràcies a la confiança creada dins del grup i la cura pels demés,entre tots/totes hem estat capaços d’assolir uns resultats que, sincerament, han superat totes les expectatives, incloent les dels mateixos organitzadors. La passió per les arts, la curiositat per explorar el seu potencial educatiu i transformador i, insistim, l’empatia i la cura pels demés, han creat una sensació de cohesió i d’unitat en el grup que ha permès superar els diversos obstacles, creant una experiència d’apoderament i de construcció de coneixement col·lectiu que ens serà difícil d’oblidar i que, ens costarà més temps de l’habitual analitzar, entendre i difondre.
Una setmana desprès de la seva finalització encara estem digerint totes les emocions.
L’equip internacional de facilitadors, responsables del programa, ha estat format per Marco Farina, Miriam Weinzierl, Lorenzo Brancotti i Lluc Martí, coordinador de l’activitat; realitzada per la FCV en associació amb el Centre de Joventut d’Amarante (Portugal), Associació Co-Efficient (Hongria), United Societies of Balkans (Grècia) i Human Rights Youth Organization (Itàlia), gràcies al suport del programa Erasmus + de la Comissió Europea de l’agència nacional espanyola (‘acció clau 2 de cooperació estratègica en resposta a la situació de covid-19, per promoure l’ús de les arts i la creativitat com a eina d’inclusió’).
Si vols més informació sobre les properes activitats del projecte, en les quals encara és possible participar, t’animem a enviar un email a projectes@catalunyavoluntaria.cat
Per a més informació sobre l’activitat pots consultar el següent enllaç: https://www.catalunyavoluntaria.cat/les-belles-arts/
Youtube: Fine Arts for FINE Learning KA2 / Fine Arts for FINE Learning – what it is about/ Fine Arts for FINE Learning – how it went