Del 27 d’octubre al 2 de novembre va tenir lloc a Vilanova I la Geltrú (Barcelona) el curs internacional ‘Ecorasmus 360º’, coordinat per la Fundació Catalunya Voluntària, amb la participació de 22 representants d’11 oenagés, gràcies al suport del programa Erasmus+ de la Comissió Europea.
El curs és el resultat de mesos de col·laboració entre entitats juvenils i no governamentals de 8 països, amb un interès comú molt clar: millorar les capacitats per organitzar activitats i projectes ecològics i respectuosos amb el medi ambient.
En aquesta ocasió, ens hem associat amb entitats juvenils de l’est d’Europa, d’Armènia, Geòrgia, Azerbaidjan i Ucraïna, tenint en compte les dificultats polítiques i socials amb què es troben, amb menys oportunitats per participar en programes de formació sobre la qüestió mediambiental, tema prioritari a tot Europa, política i geogràfica.
El curs és una activitat que dóna continuïtat al projecte de llarga durada amb el mateix títol que va finalitzar a la primavera de 2024, en què 5 entitats de 5 països vam crear un manual que es pot consultar al lloc web www.ecorasmus.eu (també en català), juntament amb un bon nombre d’eines i activitats útils perquè les activitats educatives siguin amigables amb l’entorn natural, algunes de les quals vam compartir al curs.
Al llarg d’una setmana, marcada per les tràgiques inundacions a València, vam realitzar un programa ple d’activitats, essent les més ben valorades les realitzades a l’aire lliure, al bosc de l’Ortoll i en un hort urbà, als afores de Vilanova, i al barri del Poblenou, a Barcelona, on vam descobrir mesures de sostenibilitat urbana innovadores, acompanyats en tot moment per les persones que millor coneixen els respectius espais i als qui volem agrair aquí per les seves explicacions i companyia: Moltes gràcies Teresa, Mikhail i Clara !.
Al curs vam realitzar jocs i activitats en què la natura va ser la principal protagonista, vam presentar cada entitat, conegut algunes de les eines del projecte ‘ECOrasmus’, així com els aspectes a tenir en compte en la preparació, realització i avaluació de les activitats perquè aquestes siguin realment sostenibles, sobre la base de les experiències i necessitats del grup.
Un dia el vam dedicar a visitar Barcelona (tot i l’alerta per pluges), un altre dia a compartir experiències personals i pràctiques organitzatives, on vam aprendre alguna cosa nova sobre iniciatives realment interessants realitzades pels socis de Bulgària, Turquia, Armènia i Itàlia, i , un altre dia, vam dedicar-ho a pensar en noves activitats que podem fer amb el suport de diversos programes i institucions, procés del qual van resultar sis iniciatives, algunes de les quals esperem realitzar com a part d’una xarxa informal d’entitats compromeses amb el medi ambient .
El curs ha assolit les nostres millor expectatives i estem molt satisfets, tant pels resultats (ja sigui en forma de nous projectes, noves informacions útils, noves idees, nova motivació) com per haver format part d’un grup especial, capaç d’escoltar les contribucions de tots/es i cadascun/a i aprendre, uns/es dels/les altres.
És per això que confiem que el curs servirà perquè tot el grup sigui més conscients i estigui més compromés amb el medi ambient, des de la millora de la nostra capacitat per prendre les decisions correctes a l’hora d’organitzar activitats perquè aquestes no perjudiquin l’entorn natural .
Per a més informació sobre el curs i els seus resultats, podeu enviar un email a projectes@catalunyavoluntaria.cat