El programa educatiu més gran d’Europa ha creuat oficialment l’equador i ho ha fet amb gran impacte amb 17 milions d’euros per a 55 projectes que uniran la joventut de tres continents. Erasmus+ ja és actiu a Botswana i Zàmbia creant una experiència única d’aprenentatge mutu entre organitzacions que abans ni tan sols sabien de l’existència les unes de les altres.
Aquesta ampliació ha estat possible gràcies a la iniciativa Africa-Europe Youth Academy, finançada en el marc del programa Global Gateway. Per primera vegada en la història d’Erasmus+ les organitzacions de països de l’Àfrica subsahariana han obtingut accés al finançament, cosa que els permet esdevenir socis de ple dret dels seus col·legues europeus en la creació de solucions educatives per a la joventut.
Mentre alguns projectes ensenyen als joves africans emprenedoria verda, d’altres ajuden les organitzacions europees a comprendre l’especificitat de treballar amb la joventut en contextos on l’accés a la tecnologia continua sent un privilegi i no una realitat assegurada. Aquest intercanvi d’experiències ha resultat extraordinàriament valuós per a totes dues parts, ja que els experts europeus descobreixen solucions creatives desenvolupades per organitzacions juvenils amb recursos limitats, mentre que els socis africans obtenen accés a metodologies i bones pràctiques de l’educació no formal.
A més de les regions tradicionals de cooperació com els Balcans Occidentals, els països de l’Associació Oriental i la Mediterrània Sud, el programa ara també inclou Nigèria, Lesotho, Costa d’Ivori, Tanzània i altres. Cadascun d’aquests països aporta un context i uns reptes únics que enriqueixen l’experiència global del programa.
Els projectes més simbòlics aborden els temes més urgents del nostre temps.
Un dels projectes se centra en desenvolupar enfocaments innovadors a través de l’art per combatre el ciberassetjament, l’assetjament escolar i el discurs d’odi entre joves a Albània, Sèrbia i Bòsnia i Hercegovina. Aquest projecte demostra com els mètodes creatius poden esdevenir una eina eficaç per afrontar problemes socials complexos.
La lluita contra la desinformació a Ucraïna, Geòrgia i Armènia adquireix una rellevància especial en el context de les guerres d’informació que es duen a terme contra aquests països. Un projecte sobre alfabetització mediàtica i comportament responsable a internet està creant noves metodologies de treball juvenil per contrarestar els continguts manipuladors als mitjans. Això és especialment rellevant per a Ucraïna, on la lluita contra la propaganda russa s’ha convertit en part de la seguretat nacional.
El desenvolupament de competències digitals a Tanzània té lloc en el marc d’un projecte més ampli d’emprenedoria verda que també inclou Nigèria, Lesotho, Costa d’Ivori, Zàmbia i Botswana. L’objectiu és preparar els joves africans per al lideratge en l’àmbit del desenvolupament sostenible i l’emprenedoria ecològica mitjançant la cooperació entre organitzacions juvenils, institucions educatives i responsables polítics tant de la UE com de països africans.
La protecció dels drets de les dones al Marroc, Egipte i Líban es duu a terme a través del desenvolupament de metodologies per a organitzacions d’educació no formal en l’àmbit dels drets humans amb un enfocament especial en els drets de les dones i la superació de la desigualtat de gènere.
Cada projecte respon als reptes específics del seu país utilitzant l’experiència i els recursos europeus però adaptant-los a les realitats locals. L’educació construeix ponts on abans només hi havia fronteres creant una nova realitat de cooperació internacional on la distància geogràfica deixa de ser un obstacle per a l’intercanvi de coneixements i experiències.
