De l’11 al 18 de març la Fundació Catalunya Voluntària va acollir la formació per a formadors ‘Understanding and Working with Conflict’, reunint a un grup de 25 persones provinents de 16 països, incloent a 19 participants (seleccionats entre més de 350 candidatures) que van arribar a Vilanova i la Geltrú (Garraf) amb un objectiu principal: esdevenir formadors i ajudar les seves comunitats a gestionar els conflictes de forma no violenta.
Es tracta de la sisena formació internacional que la FCV realitza amb el mateix títol, amb l’objectiu d’ oferir les capacitats per esdevenir formadors i capacitar altres persones joves sobre la transformació de conflictes. D’aquesta manera, la FCV contribueix amb el seu granet de sorra en la millora de la qualitat i el impacte de les accions educatives i de transformació social que duen a terme els participants en els seus països (incloent aquells on les iniciatives de construcció de pau són objecte de persecució social i política), així com en la creació de noves iniciatives de formació, de construcció de pau i de treball en xarxa en l’ àmbit internacional entre entitats que comparteixen els mateixos valors i objectius.
El curs ha reunit, en aquesta ocasió, a joves representants d’entitats no lucratives i centres educatius d’Albània, Alemanya, Armènia, Bòsnia i Hercegovina, Catalunya, Croàcia, Finlàndia, Geòrgia, Moldàvia, Polònia, Regne Unit, Rússia, Sèrbia, Turquia i Ucraïna (malauradament el participant d’Azerbaidjan no va obtenir el seu visat), en una activitat realitzada en associació amb les entitats no lucratives Gyumri Youth Initiative Center, d’Armènia, European Intercultural Forum e.V, d’Alemanya i Academy for Peace and Development de Geòrgia, que, de nou, ha comptat amb el suport de la Fundació Europea de la Joventut del Consell d’Europa.
En el curs s’han presentat mètodes d’ aprenentatge intercultural, d’educació per la pau i de gestió de conflictes fonamentats en l’experiència i en la reflexió, i s’han revisat les lliçons apreses al llarg de la formació en línia prèvia a l’inici del curs, per tal d’ajudar a comprendre millor la naturalesa del conflicte i les competències que cal desenvolupar per esdevenir formadors d’èxit, dedicant-se una especial atenció a les capacitats de treball en equip i de planificació.
Els participants han hagut d’aprendre a planificar el programa d’una formació de dos dies, dur a terme i avaluar les accions de formació, realitzades pels mateixos participants i dedicades a temes com el discurs de l’odi, la discriminació per raó de l’identitat o l’atenció plena (‘mindfulness’), entre d’altres. Les 8 sessions de formació van ser objecte d’una avaluació exhaustiva per part de tot el grup.
Un element destacat de les activitats va ser, precisament, els processos d’auto avaluació i de reflexió, per tal de valorar les accions realitzades per cadascun i les mateixes dinàmiques del grup, el que va permetre expressar un allau de sentiments i fer palès algunes de les dificultats que són inherents a tot procés de treball col·laboratiu entre persones de bagatges diferents, amb experiència en el sector no lucratiu i educatiu, més quan el seu compromís i coneixement dels temes del curs és més que notable i fruit de la seva mateixa trajectòria personal ‘a peu de carrer’, bé com a líders juvenils, bé com a educadors bé com a constructors de pau en un sentit més ampli.
Les activitats van fer possible que tots els participants sortissin de la seva zona de seguretat i s’enfrontessin amb les seves pròpies limitacions i pors, fet que va tenir un impacte destacat també pel que fa al desenvolupament personal dels participants, que van poder expressar-se lliurement i reflexionar en un clima propici per aprendre, tant dels formadors, com dels altres participants, com dels propis errors i èxits, entesos també com a font rellevant d’aprenentatge.
Un dels resultats concrets del curs va ser la creació d’una llista de comprovació (check list) pel que fa a les consideracions prèvies per realitzar formació sobre gestió de conflictes, a la planificació de les sessions i a la facilitació de les sessions.
El curs, a més de per aprendre noves eines teòriques i pràctiques sobre els temes de conflicte, noviolència i sobre com realitzar formacions, ha servit per crear una xarxa de relacions interpersonals entre els participants, que confien en col·laborar en properes iniciatives de formació.
Per a més informació sobre el curs i els seus resultats, podeu contactar amb pau@catalunyavoluntaria.cat (Lluc).