La Fundació Catalunya Voluntària i Artixoc, amb el suport de la xarxa espanyola de l’Anna Lindh Foundation, duen a terme els tallers ‘Dona l’esquena a la violència’ en una classe i un pati d’institut.

Els patis són l’indret on els nens i els adolescents somien, juguen, creixen i descansen de les seves classes. Però a Barcelona, ​​un pati d’un institut de secundària del districte de Sants-Montjuic, també es converteix en un ‘experiment’ especial. Els estudiants poden millorar competències com expressar-se de manera no violenta o escoltar activament mitjançant diferents activitats.

D’altra banda, l’aula dels estudiants es converteix en una obra de teatre, alhora que crea espais per posar en pràctica eines pedagògiques basades en la creativitat i l’expressió, així com en els interessos, experiències i capacitat de treball en equip dels estudiants.

L’activitat es desenvolupa entre els mesos de febrer i maig del 2021 en un centre d’alta complexitat durant 24 hores en total i permet descobrir i reconèixer aspectes rellevants de la comunicació, la interpretació, el coneixement d’un mateix i de les pròpies emocions, paraules, gestos i sentiments, amb l’objectiu de centrar-se en com desenvolupar les habilitats per expressar-se de manera no violenta, escoltar activament, comunicar-se pacíficament i prevenir i gestionar situacions de conflicte. Això ajudarà els participants a disposar de més recursos per prevenir la violència i lluitar contra les diferents formes de discriminació i assetjament escolar, dins i fora de l’aula.

“L’interessant és que la iniciativa implica diferents maneres d’aprendre, comunicar-se i diferents competències. Coneixements i habilitats no són el mateix. Avui en dia és possible aprendre d’una manera creativa. En el seu cas, implica fer comentaris i rebre comentaris de manera no violenta, o poder prendre la iniciativa”, explica Lluc Martí, Project Manager de la Fundació Catalunya Voluntària, que s’encarrega d’una part del programa.

Els alumnes han realitzat activitats al pati per treballar actituds específiques. “Per exemple, l’escolta activa, que era un dels camps en el qual els participants tenien més problemes. Es col·locaven en parelles i havien de jugar: havien d’escoltar la seva parella amb un percentatge d’escolta activa (20, 50, 80 o 100%) i després també havien d’endevinar el percentatge d’escolta activa de la seva parella”, exemplifica Martí.

Escenes que es converteixen en un mirall de la violència diària

Amb la pandèmia del coronavirus, hi ha hagut un augment de les actituds violentes d’una part dels estudiants. Cada vegada hi ha més nens víctimes d’odi, bullying i violència i assetjament online a causa de la pandèmia del coronavirus, segons un nou informe de les Nacions Unides. Però la violència de vegades també té lloc a les llars. Segons els experts, sense accés a les xarxes de suport com educadors, i amics, els estudiants solen trobar a l’escola que alguns nens han quedat atrapats en llars abusives sense cap lloc on recórrer per demanar ajuda perquè les escoles estan tancades per controlar el coronavirus.

Els patis també s’han convertit en una de les principals fonts de violència entre els estudiants. “Ens vam adonar amb alguns professors de secundària que al pati hi havia més violència del que és habitual. El fet que els estudiants haguessin d’estar sempre en bombolles no va ser bo en la seva vida quotidiana”, explica Àgia Luna, directora d’Artixoc i responsable de la part teatral de l’activitat. Artixoc és una ONG de Barcelona que utilitza l’art com a eina d’educació i transformació social.

Aquesta activitat es converteix en un antídot per prevenir i combatre la violència entre els estudiants i sensibilitzar-los. L’objectiu és que les escenes que creen els alumnes esdevinguin un mirall de la violència que experimenten. “L’escena teatral que van enregistrar els estudiants de 4t d’ESO (de 15 a 16 anys) tractava sobre la violència diària que viuen, els abusos a les xarxes socials, al pati o fins i tot fora de l’escola”, afirma Luna.

Els estudiants filmen les escenes que creen amb els seus telèfons i se seleccionaran i traduiran les millors. “Amb aquesta activitat, els estudiants també aprenen a actuar, parlant en públic sense ser massa tímids, la intel·ligència emocional … els ajuda a créixer”, afegeix Luna.

Una perspectiva internacional

Un cop finalitzada, els resultats de la iniciativa es presentaran a Bèlgica i el Marroc. Els tallers formen part de la iniciativa de la xarxa espanyola de l’Anna Lindh Foundation (Institut Europeu de la Mediterrània) titulada ‘Educar en la ciutadania que fomenta la diversitat’. La iniciativa compta amb la col·laboració de l’entitat Mediterranean Editors and Translators, que editarà el dossier pedagògic digital amb les lliçons apreses dels tallers i traduirà els vídeos a diferents llengües, col·laborant en la difusió de l’activitat. Els tallers formen part d’un intercanvi d’experiències i pràctiques amb altres iniciatives similars que tenen lloc a Bèlgica i el Marroc. Els seus resultats es presentaran en un esdeveniment internacional a Safi (Marroc) el juny de 2021. Es mostraran els vídeos i les representacions realitzades pels estudiants i els participants animaran altres centres educatius i organitzacions juvenils a dur a terme l’activitat.

“Actuar és molt més real que la vida”

El poeta i dramaturg Oscar Wilde deia: “M’encanta actuar. És molt més real que la vida”. El teatre ens permet crear altres mons, però també pot convertir-se en una radiografia precisa del nostre propi món. ‘Dona l’esquena a la violència’ ajudarà els estudiants a utilitzar la seva imaginació, però també els permetrà reflexionar sobre la seva vida i les seves accions i esdevenir ciutadans actius per millorar el món que els envolta.

Laura Andrés Tallardà