La Fundació Catalunya Voluntària ha organitzat, del 16 al 21 de febrer del 2022, el curs de formació internacional ‘Mainstreaming Media Literacy and Thinking Competences’, dedicat a compartir eines educatives perquè 5 entitats juvenils de 5 països ajudin els seus equips i les persones joves amb les quals treballen a desenvolupar les seves competències d’alfabetització mediàtica i de pensament, competències que, malgrat el seu enorme valor per a la comprensió de la realitat, no formen necessàriament part dels continguts educatius de les activitats que realitzen.

Perquè ambdues competències s’integrin de forma natural com a part de les capacitats dels respectius equips, així com perquè les entitats comprenguin la seva complementarietat amb el conjunt de programes i activitats, hem intercanviat i creat eines útils per l’organització de noves activitats que,  sobre una o ambdues competències, realitzaran les 5 entitats en cadascun dels països en els propers mesos, activitats que han de servir-nos per crear un manual per tal d’encoratjar moltes altres entitats a organitzar activitats per ajudar les persones joves a entendre i interpretar la realitat, per defensar-se de la propaganda, les notícies falses i els discursos de l’odi, com a estratègia per enfortir el seu sentit de ciutadania, assumptes que en l’actual context bèl·lic a Europa són dramàticament actuals.

Al llarg del programa hem realitzat jocs, tallers i presentacions, dedicant un dia sencer a cadascuna d’ambdues competències. Una de les activitats més ben valorades ha estat el taller dedicat a analitzar les subtils tècniques de manipulació (facilitada per Lorenzo, de l’equip portuguès). La FCV, per la seva banda, va proposar tres activitats noves sobre les capacitats de pensament: una activitat de reflexió sobre la base de la conversa en parelles; el repte de crear una activitat utilitzant les tècniques de pensament creatiu deliberat i de promoure-la fent servir l’humor, la provocació i la poesia.

Aquestes i altres activitats serviran per crear  un manual que, un cop publicat, pugui encoratjar a moltes altres entitats a organitzar activitats similars sobre ambdues competències.

En el curs han participat 18 persones, més de la meitat treballadores en les 5 entitats sòcies, incloent-hi els dirigents de 3 d’elles. Ha estat un autèntic luxe comptar amb un equip de formadors amb l’experiència i trajectòria de Miguel, Elemér, Miriam i Lluc, representants del Centre de Juventut d’Amarante i de les oenegés Co-Efficient-EKE, United Societies of Balkans i la FCV, així com amb els responsables de l’entitat sòcia italiana: Associazione InformaGiovani, incorporada al projecte poc abans de l’inici del curs per motiu del canvi de soci italià. 

El curs, celebrat a Vilanova i la Geltrú (Barcelona), ens ha permès analitzar la seva relació amb altres competències claus (digitals, comunicatives, creatives) i adquirir noves perspectives i enfocaments pedagògics, sobre la base de les experiències i maneres d’abordar les dues competències per part de cada entitat.

El curs és la primera activitat d’aprenentatge per a treballadors juvenils que la FCV acull en el marc d’un projecte de cooperació per l’innovació i l’intercanvi de bones pràctiques ‘Mainstreaming Media Literacy and Thinking Competences in Youth Work’,que la FCV coordina, gràcies al suport del programa Erasmus+ de la Comissió Europea i de l’agència nacional espanyola.

Per a més informació de les activitats del projecte no dubteu a enviar un email a projectes@catalunyavoluntaria.cat