La gamificació és un format relativament nou d’ensenyament i formació amb capacitat per convertir-se en una de les eines més importants del futur. Està demostrat que la gent aprèn molt millor si es diverteix durant el procés. També pot ser un instrument molt útil per a les persones amb menys oportunitats de veure alguna cosa nova o conèixer gent nova de forma sencilla.

Hola, sóc Anastasia, sóc voluntària a la Fundació Catalunya Voluntària i vaig participar en el meu primer projecte de formació  a l’estranger “Gamificació com a eina d’inclusió social”. Forma part del projecte europeu KA2 “Spread the Game” que va tenir lloc a Palerm, Sicília, de l’11 al 16 de juliol de 2021. L’objectiu del projecte és entendre com diferents jocs digitals i no digitals ens poden fer entendre millor què és la inclusió social, quins problemes i lluites tenen les persones excloses socialment i com podem utilitzar els jocs per ajudar a la gent a participar més en la vida quotidiana social.

Les persones amb menys oportunitats són un grup de persones molt sensible en relació amb la inclusió social. Les discapacitats físiques creen una bombolla de buit social al seu voltant a causa d’un entorn poc accessible (ciutats, zones rurals, edificis i sistema de transport), un suport governamental insuficient, oportunitats desiguals d’ocupació, manca d’assistència personal i suport. Les persones amb problemes de salut mental sempre necessiten amor i suport addicional, requereixen romandre en un gran grup social amb pares, parelles, famílies extenses, amics propers, veïns, companys de feina, etc. Però, en realitat, a causa de l’escassetat de saber actuar al voltant d’una persona amb malaltia mental, les persones comencen a desaparèixer de la seva vida.

Durant el projecte vam entendre una mica més les persones amb menys oportunitats. Amb aquest propòsit vam anar a l’Associazione Uniamoci Onlus, que és una organització sense ànim de lucre a Palerm que treballa en el camp de la inclusió social de joves /adults amb discapacitat. Desenvolupa la seva activitat en l’àmbit de la integració /inclusió, educació, protecció i assistència social de persones amb discapacitat. Vam passar temps parlant, aprenent i fent pràctiques junts. A més, durant els dies teníem diferents activitats enfocades a aprendre què senten les persones amb menys oportunitats: vam caminar en un gran pati amb els ulls tapats dirigits per un company o fer la línia de la gent més petita fins a la més gran sense parlar. Vam estar practicant la tècnica del Storytelling per explicar històries de persones amb discapacitat física i malalties mentals. Durant la creació de les històries intentàvem pensar en les seves emocions, pensaments i desitjos.

Al segle XXI no podem parlar de gamificació sense mencionar les eines digitals: jocs per a ordinadors i mòbils, realitat augmentada (RA) i realitat virtual (VR). I que es poden convertir en un dels instruments més importants en l’ensenyament sobre la inclusió social. Per exemple, Swing (Sign for Work Inclusion Gain) és un projecte finançat amb el programa Erasmus + KA2 que imparteix quatre idiomes de signes diferents (italià, alemany, espanyol i hongarès) mitjançant un diccionari de vídeo. Un altre projecte és un joc mòbil “Inclusion Bridges” que promou la inclusió social a través de la creativitat, especialment entre els joves.

Aquest projecte em va demostrar que la gamificació és una eina molt útil per a la inclusió social que comprèn diversos tipus de recursos i pràctiques digitals i no digitals i que es pot utilitzar per a canvis socials. La gamificació té un gran potencial per desenvolupar-se com a instrument constant per formar i ensenyar a persones de tot el món.

T’interessa saber més sobre el projecte?

Posa’t en contacte amb nosaltres! info@catalunyavoluntaria.cat